Eurofilters: Integratie van een familiebedrijf in een internationale groep.  

Overnames zijn uitdagende processen, maar in dit geval was er een sterk fundament. Samen met Stroom bouwden ze een sterk managementteam om hun transitie vorm te geven.

“We hadden nood aan een sterk managementteam dat respect had voor de bestaande cultuur, de kracht had om de verandering te realiseren en het bedrijf kon klaarstomen voor de toekomst.”

Achtergrond

Eurofilters is een toonaangevende Belgische ontwikkelaar en producent van hoogwaardige stofzuigerzakken, producten voor de medische zorg en filtermateriaal voor de industrie die ze verder verwerken. Sinds 2021 zijn ze onderdeel van de Miele Group. Dit betekende het einde van een tijdperk als zelfstandig familiebedrijf en de start van een nieuwe fase als onderdeel van een internationale groep. 

Uitdaging

De overgang van een hechte familiale onderneming naar de integratie in een wereldwijde organisatie bracht onvermijdelijk nieuwe uitdagingen met zich mee. Het vereiste een managementteam dat niet alleen de brug kon slaan tussen het rijke verleden en de ambitieuze toekomst, maar ook kracht had om nieuwe structuren en strategieën te implementeren om de groeidoelen te bereiken

Daarvoor klopte Eurofilters aan bij Stroom. Samen gingen we op zoek naar een nieuwe Production Director. 

Een goede basis om de transitie op voort te bouwen 

Overnames zijn uitdagende processen die wel eens onzekerheid met zich kunnen meebrengen. Maar in dit geval was er vanaf het begin een sterk fundament waarop Eurofilters met vertrouwen kon voortbouwen.

“De beslissing rond de overname, was een weloverwogen proces. Miele is als bedrijf in omvang vele malen groter, maar qua cultuur zijn er vele mooie raakvlakken. Ze zijn ambitieus, toekomstgericht en hebben een hart voor duurzaamheid: net als Eurofilters”

Die culturele match zorgde voor een goede startpositie. Maar om de transitie van Eurofilters in deze internationale groep helemaal tot de finishlijn te brengen, was het belangrijk om het managementteam te versterken en hun gezamenlijke expertise optimaal te benutten.

Werkervaring ‘doesn’t cut it anymore’

Een culturele transitie navigeren vereist meer dan alleen het aantal jaren werkervaring die iemand op de teller heeft. Het is cruciaal dat het managementteam ook beschikt over de juiste mindset en persoonlijkheid.

Kathleen, Head of HR bij Eurofilters, was verantwoordelijk voor de zoektocht naar de leden voor het nieuwe managementteam die samen met de bestaande organisatie deze verandering vorm konden geven. Zij benadrukt het belang van een grondig onderzoek voordat er überhaupt gezocht wordt naar profielen.

“Bij het samenstellen van een managementteam is het belangrijk eerst het profiel van de ideale kandidaat te definiëren, voordat je begint met zoeken. De delicate balans vinden tussen werkervaring en persoonlijkheid is niet eenvoudig, maar wel fundamenteel.” 

Om de puzzel te leggen, kon Kathleen vertrouwen op Stroom. Tijdens de voorbereidende gesprekken, werd er geschaafd en gebeiteld aan een profielomschrijving met keuzes rond:

  • hard skills,
  • leiderschapsstijl,
  • persoonlijkheidskenmerken,
  • teamfit.

Hoewel dit proces tijdrovend was, resulteerde het in aanzienlijke efficiëntie tijdens het wervingsproces. Zo kwamen er geen irrelevante cv’s op Kathleens bureau terecht en sprak ze op korte termijn 3 high-potential kandidaten.

Klaar voor de toekomst dankzij een nieuwe Production Director in een sterk functionerend managementteam

Sinds de overname heeft Eurofilters een compleet nieuw managementteam. De Production Director binnen dit team werd geplaatst door Stroom. 

Vandaag blikt Kathleen tevreden terug op het parcours dat ze op twee jaar tijd heeft afgelegd:

Nooit eerder boekte ik op zo’n korte tijdspanne de progressie die ik hier realiseerde. We stelden een ambitieus team samen dat de oorspronkelijke waarden van Eurofilters respecteert met een gezonde focus op de vereisten en mogelijkheden van de toekomst”. 

Diep begrip van de sector en de bedrijfsrealiteit 

Wat onderscheidt Stroom van andere recruitmentbureaus? Volgens Kathleen is het hun diepgaande begrip van de sector en hun vermogen om zich echt in te leven in de bedrijfsrealiteit van Eurofilters.

Dat kon Kathleen duidelijk bekoren: 

“Ze hebben een goed begrip van de arbeidsmarkt en beschikken over sterke operationele expertise. Daardoor schatten ze goed in wat iemands competenties zijn en of een profiel matcht met de cultuur van een organisatie”.

Kathleen merkte op dat Gala, Senior Business Consultant bij Stroom, de juiste vragen stelde en de nuances van Eurofilters als geen ander begreep. Ze fungeerde niet slechts als een recruiter, maar als een strategische sparringspartner die meedacht over de toekomst van het bedrijf.

Advies voor andere HR professionals

Voor bedrijven die voor soortgelijke uitdagingen staan, heeft Kathleen een duidelijk advies: Je moet vooral zorgen dat je goede partners hebt tijdens je transitieproces. Partners waar je goed mee kan communiceren.” 

Daarbij is het essentieel om voldoende tijd te investeren in de start van een samenwerking. Een wederzijds begrip van de bedrijfsbehoeften en de markt is cruciaal om de juiste kandidaten te vinden.

Afsluitend geeft Kathleen nog een laatste advies: 

Gedragscompetenties en persoonlijkheid worden nog zo vaak onderschat in een selectieproces. Het was net dat aspect dat de kern vormde van het succes van het team in de transitie die plaatsvond in ons bedrijf.”